Hoeveel uren slaap heb je nodig?

Hoe kan het toch dat de één beter tegen weinig slaap kan dan de ander. Jij slaapt misschien 8 uur op een dag en wordt de volgende ochtend gebroken wakker, terwijl je beste vriend(in) 6 uren slaapt en de volgende ochtend vol energie zit. Hoe kan dat toch? De centrale vraag die we vandaag gaan beantwoorden is: Hoeveel uren slaap heb je nodig?

Hoeveel uren slaap heb je nodig per nacht

Hoeveel uren slaap heb je nodig per nacht? Het is een vraag waar we ons allemaal wel eens mee bezig hebben gehouden, maar ook een vraag die we allemaal verschillend beantwoorden. Hoogtijd dus om op onderzoek uit te gaan.

De één gaat vroeg zijn nest in omdat die anders de volgende dag niks waard is en de ander heeft helemaal geen acht uur slaap nodig om de volgende ochtend fris en fruitig te zijn. Hoe kan dit? Het antwoord zit hem in de uren diepe slaap.

Hoeveel uren diepe slaap heb je nodig?

Slaapexpert Merein van de Laar legt het in het onderstaande filmpje als volgt uit. Volgens hem gaat het niet om hoe lang we slapen, maar om hoe diep we slapen. Of terwijl de kwaliteit van je slaap is belangrijker dan de kwantiteit. 

Mensen die goed en diep slapen kunnen zelfs al genoeg hebben aan 4,5 uur tot 5 uur slaap per nacht. Deze uren slaap pak je niet allemaal achter elkaar, maar bouw je vooral op in het begin van de nacht wanneer je het diepste slaapt.

Wil je alles weten over slaapfases? Lees dan: Hoe herken ik de 4 slaapfases?

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Waarom heb je geen 8 uur slaap nodig

Hoe zit het dan met die 8 uur slaap die je moet hebben? Want iedereen zegt toch dat dit  gemiddeld is? Dat klopt, maar ook weer niet. Vaak wordt 8 uur als vuistregel aangehouden, maar dat is aan de hoge kant.

De gemiddelde Nederlanders slaapt namelijk ongeveer 7 uur per nacht en er zijn ook zat mensen die 6 uur per nacht slapen. Dus het antwoord op de vraag: hoeveel uren slaap heb je nodig? Is afhankelijk van het aantal uren slaap dat je nodig hebt.

Slaap je binnen een half uur en word je maximaal 2 a 3 keer per nacht kort wakker? Dan ben je over het algemeen een goede slaper. Je zou in dat geval prima met 6 tot 7 uur slaap uit de voeten kunnen.

hoeveel-uren-slaap-heb-je-nodig-rustige-nacht-2022

Hoeveel slaap heb je nodig op welke leeftijd?

Hoeveel slaap heb je nodig als puber of als gepensioneerde? Natuurlijk verschilt het ook per leeftijd hoeveel uren slaap je nodig hebt. Een baby slaap immers langer dan een puber en een gepensioneerde doet vaker een middagdutje dan iemand die 36 uur per week werkt.

Laten we de cijfers die het Nederlands Herseninstituut heeft vrijgegeven er eens bij pakken om te kijken hoe het zit. Dit overzicht geeft ons een goed beeld van de slaapduur naar leeftijd.

Zoals je kan zien in het bovenstaande overzicht is het aantal uren slaap niet alleen afhankelijk per persoon, maar ook nog eens per leeftijdscategorie. Zo hebben baby’s, peuters en kinderen gemiddeld meer slaap nodig dan volwassen. 

Dit komt omdat het lichaam en de geest zich op jonge leeftijd nog volop ontwikkeld. Senioren hebben daarentegen weer minder slaap nodig, omdat zij over het algemeen minder actief zijn dan volwassenen. 

Vaak wordt er gevraagd hoeveel uren slaap heb je nodig hebt als man of vrouw, maar in dit overzicht wordt geen onderscheid gemaakt in sekse. Volgens ons is het even veel en daarom mag je er dus vanuit gaan dat het gemiddelde aantal uren slaap voor zowel man als vrouw gelijk is. 

hoeveel-uren-slaap-heb-je-nodig-blog-2022

Hoeveel uren slaap is het beste voor je

Net als je telefoon heeft je lichaam ook tijd nodig om zijn batterij op te laden. Wanneer je voldoende hebt geslapen, ben je de volgende dag weer goed uitgerust. Heb je te weinig geslapen, dan zul je merken dat je eerder moe wordt.

Het is dus net als een batterij. Wanneer je jouw telefoon vroegtijdig van het stopcontact haalt, dan is die ook niet tot 100% opgeladen en kun je hem minder lang gebruiken. 

Bij een mens zorgt minder energie ervoor dat je prikkelbaarder bent, waardoor je meer stress ervaart en een slechter humeur krijgt. Hoeveel uren slaap heb je nodig? Dat is afhankelijk van hoe vol jij jouw batterij wilt opladen.

Je moet dus een beetje voor jezelf gaan aanvoelen hoeveel uren slaap heb ik nodig. Liever een korte slaap, maar kwalitatief wel goed. Dan een lange onrustige en lichte slaap. Wil jij weten of je een lichte slaper bent? Check dan deze blog! 

Te weinig uren slaap is funest voor je gezondheid

Bij een mens kun je vaak aan zijn gezicht aflezen hoe hij of haar geslapen heeft. Iemand die een slechte nacht heeft gehad oogt ouder en het valt vaak op dat ze wallen onder de ogen hebben. 

Eveneens kun je het aan het gedrag van iemand merken. Wanneer je de nacht ervoor niet goed hebt geslapen heb je sneller behoefte om ongezonder (en vaak vet) te eten. 

Normaliter herstelt je lichaam wanneer je voldoende uren diepe slaap hebt gemaakt, maar als dat niet zo is dan moet het energie tekort worden gecompenseerd. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat je gewicht toe neemt. 

Wanneer je een langere tijd kampt met een slaaptekort, dan kan dit ook het risico op een hoge bloeddruk, hoog cholesterol, diabetes, een hartaanval of hartfalen verhogen. Er zijn zelfs mensen die depressies krijgen van te weinig slaap. 

hoeveel-uren-slaap-heb-je-nodig

Hoeveel uur slaap heb ik nodig

Hoeveel uren slaap heb je nodig? Dat is dus per persoon verschillend, maar toch willen wij je graag helpen om een betere slaper te worden. Daarom geven we je enkele tips om beter te slapen.

Ga iedere dag op een vast tijdstip naar bed

Waar je het beste mee kan beginnen is het inbouwen van een vast ritme in je levensstijl. 

Ga bijvoorbeeld elke dag op een vast tijdstip naar bed, zodat je voldoende uren diepe slaap maakt. Hetzelfde doe je met een tijdstip waarbij je opstaat. 

Slaap je al een langere tijd slecht? Dan kost het in het begin even wat meer tijd om beter te slapen. Je lichaam moet namelijk nieuwe slaappatronen aanmaken, maar het goede nieuws is dat dit voor iedereen mogelijk is!

Maak van je slaapkamer een rustplaats

Maak van je kamer een omgeving waar je tot rust komt en zorg ervoor dat je niet wordt afgeleid door elektronische apparaten. Laad dus je telefoon op in de keuken en niet in de slaapkamer. 

Ook is het goed om dit blauwe licht te mijden enkele uren voordat je naar bed gaat. Het blauwe licht verstoort namelijk je concentratievermogen, waardoor het moeilijker wordt om je te focussen op het in slaap vallen.

Vier je slaapsuccesen

De laatste tip: probeer blij te zijn met kleine successen die je boekt. Ga jij iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed, maar val je niet gelijk in slaap? Dat geeft niet. Wees trots op jezelf dat je al wel op hetzelfde tijdstip naar bed gaat. 

Het is een proces en gaat allemaal in kleine stapjes. Wat hierbij kan helpen is het bijhouden van een slaapdagboek. Hierin kun je per dag bijhouden hoeveel uur je hebt geslapen, waardoor je een beter inzicht krijgt van je eigen slaappatronen.

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten