Wat is het beste tijdstip om een middagdutje te doen?

Je opa, oma, moeder of een van je vrienden. Je kent vast iemand die zweert bij het doen van een middagdutje. Wat zijn hier de voordelen van? En is een hazenslaapje wel zo goed voor je als je denkt? Deze vragen heb je jezelf misschien wel eens eerder gesteld. In deze blog vind jij de antwoorden op de vragen die je zoekt. Wij gaan uiteenzetten of een powernap écht zo goed voor je is.

Een hazenslaapje is gezond

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een hazenslaapje een mens goed doet. Het zorgt ervoor dat je meer energie hebt gedurende de dag en het is gewoon ontzettend lekker om te doen. Laten we eerlijk zijn! 

Alleen jij wilt nu vast weten of een ‘hazenslaapje’ wel ‘goed’ voor je is. Dat vertellen wij je graag. Zolang je niet een te lang middagdutje doet, is er niets aan de hand.

Sterker nog. Wanneer jij een middagdutje van zo’n 25 minuten doet ben je zo’n 35% scherper dan iemand die geen powernap heeft gedaan. 

Je concentratievermogen gaat omhoog en je kunt beter en sneller beslissingen maken. Zo is het voor piloten niet ongebruikelijk om een middagdutje te doen, omdat ze daarna een stuk scherper zijn. 

Lees ook: ”In 2 minuten in slaapvallen dankzij de militaire slaapmethode”

De beste tijd voor een powernap

Als jij het maximale uit een middagdutje wilt halen dan kun je het beste om 14.00u lekker op de bank gaan liggen. Dit klinkt misschien als een erg specifiek tijdstip, maar hier zit een theorie achter. 

De eerste paar uren van je dag ben je namelijk het meest productief. Het zou dus ten koste van je productiviteit gaan als je in de periode daarvoor slaapt.

Te laat op de namiddag gaan slapen is dan ook weer niet goed. Hierdoor rust je te veel uit en wordt het ‘s avonds wanneer je naar bed gaat moeilijker om in slaap te vallen. Vandaar dat wij zeggen 2 uur ‘s middags

Mocht 14.00u nou niet lukken, dan is het geen probleem om het een half uurtje eerder of later te doen. Pas wel op. Probeer niet na 15.00u nog een powernap te doen. 

Check anders eens het onderstaande filmpje als je overweegt om nu een dutje te doen.

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Een middagdutje hoe lang mag die duren?

Wanneer je een powernap wilt doen kun je het beste zo’n 20 tot 25 minuten slapen. Als je zo lang slaapt, zit je nog in de sluimer- of lichte slaap fase. Wanneer je niet langer dan dat slaapt wordt je dus gewoon weer vol energie wakker. 

Echter, wanneer je langer slaapt kom je in de volgende fase van je slaap. In deze fase (de diepe slaap) begint je lichaam zich te herstellen. Als je tijdens deze fase weer wakker wordt zul je je dan ook juist vermoeid wakker worden. 

Lees jij dit en heb je geen idee welke fases er in je slaap zijn en hoe dit allemaal werkt? Lees dan snel deze blog. Daarin leggen we je het allemaal uit!

Tip: heb jij nu alle tijd om lekker lang te slapen, omdat je de avond ervoor een kort nachtje hebt gehad? Probeer dan eens van bijvoorbeeld 13.00u tot 14.30 te slapen. 

Wanneer je na 90 minuten weer wakker wordt heb je alle fases van je slaap gehad en wordt je ook energiek wakker!

Een dutje doen vermindert stress

Te weinig slaap kan leiden tot irritatie, stress en een opgejaagd gevoel. Een korte powernap kan dan ook je stressniveau aanzienlijk verlagen. Wanneer jij een drukke, stressvolle dag op werk hebt en jij je niet helemaal goed kan concentreren. 

Dan stellen wij voor om ook een een kort dutje te doen in plaats van een kop koffie te pakken. Slaap werkt namelijk beter én langer door dan cafeïne. Wat juist maar een korte kick geeft.

Heb je geen tijd om te dutten? Geef dan de voorkeur aan een glas koud water boven een kop koffie. Het geeft misschien geen kick, maar zorgt er wel voor dat je nadien niet nog meer moe wordt.

vrouw-middagdutje-powernap

De perfecte powernap

Je hebt nu gelezen hoe waarom een middagdutje goed voor je is. De volgende vraag is dan natuurlijk. Hoe zorg ik ervoor dat ik ‘s middags in slaap val? Een goede vraag voor mensen die dit niet gewend zijn.

De eerste keer dat jij probeert een powernap te doen zal je wellicht ook niet heel goed in slaap komen. Het is dus iets wat je echt moet ‘trainen’. 

Blijf het proberen en we garanderen je dat je na 2 weken een stuk beter bent geworden in het doen van een powernap! Heerlijk toch?

Probeer voor jezelf een rustige ruimte te zoeken. Zet dus geen televisie aan op de achtergrond en probeer daarnaast niet te veel na te denken over de zaken die je de rest van de dag nog moet doen. 

Even een momentje voor jezelf

Het is juist van belang om echt even een momentje voor jezelf te pakken. Verder hebben wij nog een aantal tips voor je, zodat jij hier niet over hoeft na te denken.

  • Ga onder een dekentje liggen. Je lichaam koelt in je slaap af. Een dekentje houdt je dus lekker warm.
  • Zet een wekker. Dit zorgt ervoor dat je niet te lang blijft slapen.
  • Of: drink een kop koffie voor je gaat slapen! Dit klinkt misschien raar, maar koffie werkt pas na 20 minuten. Een goede wekker dus!
  • Was je gezicht vlak na je powernap met koud water. Hierdoor schrik je direct wakker en krijg je geen vermoeid gevoel.

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten