Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van stress!

Stress is eigenlijk niets anders dan spanning. Dit is helemaal niet erg, sterker nog, het lichaam heeft het nodig. Teveel stress daarentegen is niet goed. Alleen wanneer ervaar jij stress in een ongezonde mate en hoe herken je dit? In deze blog kon je al lezen hoe je stress symptomen herkent. Vandaag gaan we achterhalen waar deze stress symptomen vandaan komen en wat de meest voorkomende oorzaken van stress zijn.  Lees je mee?

Symptomen van stress bij vrouwen en mannen

Je hebt een druk leven. Je werkt, hebt een relatie, vrienden en familie. Allemaal willen ze tijd en aandacht van je, waardoor het lastig is om momenten van rust te vinden. 

Deze rustmomenten sla je dan al snel over omdat je alweer door moet naar de volgende afspraak. 

Te weinig rustmomenten in je leven kunnen je stress geven. Andere voorbeelden van stress zijn zenuwachtige momenten of angst. Zie stress als een soort spanning in je lichaam. Je kan het alleen op verschillende manieren ervaren. 

Acute Stress symptomen

Wanneer je in een gevaarlijke/gespannen situatie belandt of de nodige druk ervaart op het werk. Spreek je van acute stress. Bijvoorbeeld door een deadline op het werk, of als je fietser niet ziet aankomen in de auto. 

Het lichaam maakt adrenaline aan, de ademhaling versnelt en je hartslag stijgt. Met het hebben van acute stress is niets mis. Dit zorgt namelijk voor extra concentratie of motivatie.

Chronische Stress symptomen

Daarnaast heb je ook chronische stress. Hier spreek je van als je al een langere tijd kampt met stress. Het lichaam begint dan vervelende kwalen te vertonen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hoofdpijn, trillen en vermoeidheid. 

Ook piekeren en het verliezen van je concentratie zijn symptomen van chronische stress. 

Let op: chronische stress en een burn-out hebben deels dezelfde symptomen, maar zijn wel degelijk twee verschillende dingen. Meer weten over een burn-out en de fases daarvan? Lees dan hier verder!

meest voorkomende oorzaken stress handen in het haar

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van stress

Nu duidelijk is welke twee soorten stress er bestaan is het tijd om onder de loep te nemen wat de meest bekende oorzaken hiervan zijn. Het is wellicht niet iets wat je wilt horen, maar je persoonlijkheid heeft een grote invloed op jou stresslevel. 

De meest voorkomende oorzaken van stress, die gebaseerd zijn op je persoonlijkheid zijn:

Jezelf veel druk opleggen

Perfectionisme en het gevoel ervaren dat je alles goed moet doen kan erg stressvol zijn. Zowel privé als op het werk. Dit is de reden dat mensen die zich zelf meer druk op leggen, hier vaker last van hebben dan anderen. 

Probeer daarom altijd realistisch naar situaties te kijken en niet altijd het perfecte van jezelf te eisen. Uitzoomen kan hierbij helpen.

Teveel (tegelijk) willen doen

Wanneer je elke dag zoveel mogelijk gedaan wilt hebben kom je niet tot rust. Daarnaast kan het enorm frustreren als je niet alles gedaan hebt wat je voor ogen had te doen. 

Probeer daarom ook altijd zaken goed te plannen, zodat niet alles tegelijk hoeft. Wat hierbij kan helpen is het maken van een takenlijstje of to-do list. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je hier weer niet teveel van jezelf eist.

Externe factoren

Je persoonlijkheid kan er voor zorgen dat je stress ervaart, maar externe factoren kunnen dit net zo goed. 

Veelvoorkomende stress oorzaken die voortkomen uit externe factoren zijn: financiële problemen, problemen in een relatie of het gevoel hebben dat je nergens steun in hebt en er alleen voor staat. 

Dit laatste komt vaak voor bij alleenstaande ouders. Hoe moeilijk de situatie ook is, het is belangrijk om het hoofd koel te houden en iets ontspannens te doen. Anders blijf je voortdurend een hoog stress niveau aantikken.

meest voorkomende oorzaken van stress man

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Neem je stressklachten serieus  

Het klinkt misschien logisch, maar je manier van leven heeft grote invloed op de mate waarin jij stress ervaart en ermee omgaat. Ongezonde werk- en leefgewoonten kunnen je kwetsbaar maken voor stress. 

Wanneer je veel koffie of alcohol drinkt ben je bijvoorbeeld meer prikkelbaar. 

Zorg daarom voor een gezonde werk-privé balans. Veel werken, weinig pauze nemen en weinig slapen zijn namelijk allemaal factoren die meespelen in de manier hoe jij stress ervaart. 

Wanneer jij je werk niet organiseert en het idee hebt dat je constant vuurtjes moet blussen zul je zelf snel uitgeblust zijn.

De gevolgen van stress

Wanneer jij stress ervaart ga je ook gemakkelijker ongezonde dingen doen. Je zult dus (nog) meer alcohol consumeren, wellicht eet je vaker fastfood of steek je een (extra) sigaret op. 

Hierdoor wordt je steeds minder stressbestendig, waardoor je stressniveau toeneemt en je dus weer sneller geneigd bent om ongezond te gaan leven. Een vicieuze cirkel dus. 

Ben jij geen sporter? Of heb je weinig lichaamsbeweging? Probeer dan eens wat vaker dit te doen. Sporten is namelijk een uitstekende uitlaatklep om stress te verminderen.

oorzaken-van-stress

Hoe kun je stress verminderen?

Zoals je leest zijn er verschillende soorten stress en zijn hier meerdere oorzaken van. Of de oorzaak van je stress nu meer ligt aan je persoonlijkheid ligt of aan je lifestyle, er is altijd iets wat je hier tegen kunt doen. 

Wacht niet te lang en onderneem nu actie.

Zorg dat je gezonder gaat eten. Beweeg elke dag minimaal een half uur, las momenten van ontspanning in en maak een plan hoe je beter kunt slapen. Hierbij helpen we je graag. 

Wij geven hier op onze website talloze tips maar het belangrijkste is om zelf een plan te maken, zodat jij je stress kan verminderen. Hoe je dit doet lees je hieronder:

Leren omgaan met stress

Tot slot! Er zijn op het internet een hele hoop oefeningen te vinden die je verder kunnen helpen om stress te verminderen. De meest bekende en meest populaire oefeningen zijn microbreaks. 

Dit zijn oefeningen die weinig tijd kosten, maar je heel snel en bijna overal kunt uitvoeren. Wil je meer weten over microbreaks of enkele voorbeelden? Bekijk dan eens onze review over het boek 100 microbreaks.

De laatste jaren poppen er naast de klassieke manieren  steeds meer ”nieuwe” oplossingen op, om te leren omgaan met stress. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van aromatherapie en bepaalde oliën zoals CBD enorm in trek.

Echter is er niet een panklare oplossing waarbij je stress in één keer uit je leven kan verbannen. Elke persoonlijke voorkeur is weer anders, maar wij zijn er van overtuigd dat het begint met goed luisteren naar jezelf. 

Heb je na het lezen van deze blog aan nog meer behoefte aan meer tips tegen stress? Bekijk dan zeker eens deze pagina die vol staat met goede tips & tricks!

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten