Wat te doen tegen nachtzweten?

Iedereen zweet. Overdag én ‘s nachts. De een heeft hier echter meer last van de ander. Zo heb jij vast wel een vriend die na een uur intensief sporten nog geen druppel op zijn of haar voorhoofd heeft, terwijl de ander na 2 minuten al doorweekt is. Hetzelfde geldt voor zweten tijdens de nacht. Waarom zweet je tijdens de nacht en wat kun je doen tegen nachtzweten? Je leest het op Rustige Nacht.

Wat is nachtzweten?

Zweten, of transpireren, is nodig om het lichaam af te koelen en de warmte van je lichaam te reguleren. Dit doe je dag en nacht. 

Een gemiddeld mens raakt tot wel een kwart liter zweet kwijt tijdens de nacht. Niet gek dat je ‘s ochtends vaak dorst hebt. Echter kan het ook extremere vormen aannemen. 

Wanneer je ‘s nachts klam wakker wordt (of erger, helemaal doorweekt) spreek je van nachtzweten. Waar zweten bij sporten dus nodig is om je lichaam af te koelen is het in principe in de nacht minder nodig.

Dat je tijdens je slaap zweet is dus best normaal, maar wanneer je doorweekt nat wordt spreek je dus van nachtzweten.

Wat zijn de oorzaken van nachtzweten?

Nachtelijk zweten komt bij zowel mannen als vrouwen veel voor. Oorzaken van nachtelijk zweten zijn bijvoorbeeld nachtmerries, koorts of slaapproblemen. 

Het is dan ook lastig om direct te kunnen inschatten of er een (ernstig) medisch probleem aan ten grondslag ligt. Sommige mensen hebben zonder aanwijsbare reden last van nachtzweten.

Nachtzweten bij vrouwen

Nachtzweten kan een symptoom zijn van een hormonale aandoening, maar het kan ook betekenen dat je als vrouw zijnde in de overgang bent. 

Door een schommelende en veranderende hormoonspiegel tijdens de overgang denkt het lichaam dat het te warm is. 

Je bloedvaten verwijden om je lichaam af te koelen, hierdoor ga je meer zweten. Dit is heel onschuldig. Je kunt zo nu en dan last hebben van nachtzweten, maar het kan ook iedere nacht gebeuren.

Nachtzweten bij mannen

Mannen die ouder worden krijgen te maken met een lagere testosteronspiegel. Dit kan bij mannen een oorzaak van nachtelijk zweten zijn. Als het testosteron, om welke reden dan ook, snel daalt, kunnen ‘opvliegers’ optreden. 

De voornaamste reden voor het dalen van de testosteronspiegel is ouderdom. Bij de ene man daalt dit level sneller dan bij de andere. 

Maar er bestaan ook vele andere redenen voor het snel dalen van testosteron, zoals snelle gewichtstoename of -afname. 

wat-te-doen-tegen-nachtzweten-mannen

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Wat te doen tegen nachtzweten

Hieronder geven wij je een paar tips die je vanavond meteen kan toepassen.

Verlaag de temperatuur in je kamer

Als je last hebt van nachtelijk zweten, is een van de mogelijke oorzaken een te warme omgeving. Misschien is je beddengoed te warm, ventileer je je matras te weinig of staat je verwarming te hoog. 

Het zweet kan in bed moeilijk verdampen waardoor de zweetklieren actief blijven. In dat geval word je meestal midden in de nacht wakker van de warmte. Een kamertemperatuur van 18 graden en hoger is te warm.

Slaap met het raam open

In opvolging op de vorige tip kun je proberen om met het raam open te slapen. Dit heeft veel voordelen. Alle voordelen staan in deze blog

Met het raam open slapen kan zorgen dat je frisse lucht krijgt en verlaagt de temperatuur in je kamer. Probeer het dus eens!

Ga niet vlak voor het slapen sporten

Sporten verhoogt je lichaamstemperatuur. Wanneer je actief bent, verwarm je dus je lichaam. Om af te koelen ga je zweten. Wanneer jij een intensieve work-out doet vlak voor het slapen, kan dit dus invloed hebben op je slaap.

Denk na over je pyjama

Hoogstwaarschijnlijk draag je in de zomer je winterpyjama niet, maar een pyjama kan er voor zorgen dat je niet in je bed gaat zweten en houdt je lichaamstemperatuur op peil.

Doe je dit al en heb je het toch te warm? Dan ligt het misschien aan de stof waaruit je nachtkleding gemaakt is. Als je synthetische stoffen draagt om te slapen, ga je namelijk sneller zweten in je slaap, dan wanneer je bijvoorbeeld katoen draagt.

Bonustips

Het spreekt voor zich dat je zowel je kamer als jezelf zo koel mogelijk moet houden. Omdat extra makkelijk te maken zijn hier nog wat bonustips:

  • Haal je dekbed uit je dekbedovertrek, zo slaap je toch nog onder een dekentje maar is het een stuk koeler;
  • Zet een bidon met daarin gekoeld water naast je bed, zo kun jij je lichaamstemperatuur op peil houden;
  • Verschoon je dekbed regelmatig;
  • Neem ‘s avonds een lauwe douche;
  • Probeer extra vitamine B en E binnen te krijgen. Dit krijg je vaak uit vetten, peulvruchten of vlees/vis;
  • Breng jezelf tot rust. Dit kun je doen door ademhalingsoefeningen te doen, te mediteren of een vorm van yoga te proberen
  • Overweeg een acupunctuursessie of een spijkermat. Dit zou vooral voor vrouwen in de overgang een uitkomst kunnen bieden. 
  • Verlaag je stressniveau. Stress kan er namelijk voor zorgen dat je lichamelijk gespannen blijft.
wat-te-doen-tegen-nachtzweten-vrouwen

Nog steeds last van nachtzweten

Er zijn ook (veel) medische aandoeningen die ervoor zorgen dat jij ‘s nachts veel zweet. Wanneer je last hebt van 1 van de volgende symptomen kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad:

  • Je last hebt van slaapapneu.
  • Je last hebt van nachtzweten na het slikken van een bepaald medicijn.
  • Je maakt je zorgen over het nachtzweten.

Dat laatste klinkt wellicht logisch, maar er zijn meer mensen dan je denkt die zich zorgen maken over het nachtzweten. Hierdoor kun je juist weer gaan piekeren, wat ook slecht is voor de kwaliteit van je slaap. 

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten