Review: Het boek 100 Microbreaks, de oplossing tegen stress?

Kun je direct (kleine) stappen zetten richting een gezonder, rustiger en stressvrijer leven? En gaat een boek met daarin 100 microbreaks jouw echt helpen om tot rust te komen? Het team van Rustige Nacht zocht het voor je uit en schreef een review over de anti-stressmethode van Albert Sonnevelt. Helpen microbreaks echt om stress te verminderen?

100-microbreaks-review-2022

Review van het boek 100 Microbreaks, geschreven door: Albert Sonnevelt

Omdat we de hele dag al ”aan” staan is het fijn om af en toe even een momentje voor jezelf te hebben. Dit is precies de reden waarom Albert Sonnevelt het boek 100 microbreaks heeft geschreven.

Zoals hij het zelf noemt, de antistressmethode voor thuis en op het werk. Het boek bestaat uit 100 korte oefeningen die helpen om het lichaam en geest gedurende dag wat rust te gunnen.

De opgaves uit het boek kun je overal toepassen. Of je nu in de auto zit, met het openbaar vervoer reist of in het vliegtuig zit. De oefeningen zijn makkelijk door te voeren in je alledaagse bezigheden. 

Echter is het nou ook weer niet zo dat het enorm opvalt wanneer één van deze oefeningen doet. Gewoon doen en even je eigen ontspanningsmomentje nemen.

Het zorgt er juist voor dat je met kleine subtiele bewegingen de spiergroepen die het meest van belang zijn in je lichaam soepel houdt. Het zijn concrete tips die helpen en zorgen voor herstelmomenten gedurende de dag.

Waarom het 100 Microbreaks boek

Waarom zou je het boek 100 microbreaks van Albert Sonnevelt aanschaffen? Volgens hem kun je het volgende verwachten:
 
  • Meer rust in je leven, door het uitoefenen van 100 mini-oefeningen;
  • In ieder geval geen lange psychologische verhalen maar concrete tips die helpen;
  • Je gaat kleine stappen zetten met grote (positieve) gevolgen voor je gezondheid;
  • Hoe je jouw kostbare tijd kan indelen precies zoals jij dit wilt;
  • Waarom herstelmomenten een levensvoorwaarde zijn;
  • Een microbreak voor iedere situatie;
  • Ademhalingsoefeningen die je helpen om direct te ontspannen;
  • Je leert hoe een massage kan dienen als microbreak;
  • Oefeningen voor twee personen; 
  • Visualisatie oefeningen voor het ontladen van stress en spanning;
  • Je krijgt een makkelijke toepasbare anti-stress gids die je overal mee naar toe kan neme

Onze ervaringen over het boek 100 Microbreaks

Het team van Rustige Nacht is fan van de methodes die Albert Sonnevelt toepast. Laten we dat voorop stellen. Echter weerhoudt ons dat er niet om met een kritische blik naar zijn lessen te kijken. 

Zo hebben wij ons testpanel gevraagd of ze dit boek van deze inspirator willen lezen en reviewen.

microbreaks-rustige-nacht-review

Laura

Het werken in de horeca vergt veel van je lichaam en geest. Soms maakt dit je gestrest en chagrijnig. Door de simpele en grappige oefeningen uit het boek ontsnap ik tijdens de bedrijven door toch even aan de hectiek. Wat ik ook zeker kan aanraden zijn de oefeningen voor twee personen. Lachen gegarandeerd.

Benjamin

Op school waren boeken nooit echt mijn ding. Gelukkig is het boek 100 microbreaks niet zo een boek met lange lappen tekst, maar bestaat het vooral uit concrete tips. Gekscherend neem ik het boek wel eens mee naar een klant. Wanneer hij/zij gestrest is of alles op tijd af komt. Dan zeg ik ontspan eens. Hier neem een microbreak!

Lisen

Dit is nou oprecht één van de leukste boeken die ik heb gelezen dit jaar. Even geen concentratie? Doe een microbreak! Het helpt beter dan een energiedrankje achter over gieten of je zoveelste kop koffie te halen. Microbreaks zijn niet zo moeilijk en ingewikkeld. Het zijn mini activiteiten die je weer productief maken.

Voorbeeld van een microbreak 

Laura, jij geeft aan dat je verschillende oefeningen op je werk uit kan voeren. Heb je wellicht enkele microbreaks voorbeelden voor onze bezoekers? Natuurlijk heb ik die voor jullie. De oefeningen uit het boek zijn heel eenvoudig. 

Een simpele variant is bijvoorbeeld op rechtop te gaan zitten en een trotse houding aan te nemen. Wat je vervolgens doet is je schouders optillen en vervolgens langzaam laten zakken. 

Blijf vervolgens 30 seconden zo zitten en laat je lichaam weer terugzakken in de oorspronkelijke positie. Herhaal dit maar eens 3 keer. Wanneer je dit een paar dagen achter elkaar telkens herhaalt, neem je vanzelf een betere houding aan.

Ergens anders in het boek heb ik ook gelezen dat het goed is om je nek langzaam van links naar rechts te bewegen. Strek je nek van je linkeroor naar je linkerschouder zonder dat de rest van je lichaam beweegt. 

Doe hetzelfde vervolgens aan de rechterkant. Let hierbij op dat je 5 seconden lang de spanning vast houdt. Simpel hé! Binnen enkele seconden merk je al resultaat.

Even niet met werk bezig zijn

Benjamin wat kun jij ons vertellen over het boek?

In eerste instantie dacht ik dat ik een boek zou krijgen met daarin allemaal lange teksten en tips om te ontspannen. Dit bleek niet zo te zijn. Gelukkig is dit altijd nog beter dan een 100 microbreaks pdf, want ik heb liever een fysiek exemplaar.

Een microbreak is een kleine taak die je even mentaal en/of fysiek los maakt van een langdradige bezigheid. 

Is het dan een boek voor mij? Soms doe ik er in de avonduren of het weekend er nog wel eens wat klusjes erbij zal ik maar zeggen. Soms ben je zo 50 uur per week aan het werk. 

Wanneer het allemaal even tegen zit en ik het werkplezier tijdelijk verlies. Dan denk ik terug aan de oefeningen uit het boek, neem ik een momentje voor mijzelf en ga ik weer aan de slag.

Wat heel belangrijk is dat je even niet met de gedachten bij je werk bent. Ik word wel eens raar aangekeken wanneer ik een YouTube filmpje aan het kijken ben tijdens het werk. 

De klant zegt dan wel eens tegen mij, moet jij niet aan het werk? Zo komt die klus nooit op tijd af! Vaak moet ik dan lachen en zeg ik, laat mij even een kleine pauze nemen. Het leven is al serieus genoeg. 

Zoals de auteur Albert Sonnevelt zegt: Tijd nemen voor jezelf is een keuze. Niet iedere klant waardeert dat, dus daarom heb ik het 100 microbreaks boek van Albert Sonnevelt in mijn auto liggen. 

Het boek haal ik dan op, om de klant uit te leggen wat ik nou precies bedoel. Vaak kunnen we er dan samen om lachen. De klant blij, ik blij!

Hoeveel tijd heb je nodig voor 100 microbreaks?

Lisen, dan willen we graag nog van jou weten wat jij van het boek vind. Van microbreaks had ik nog niet eerder gehoord. Je kan het denk ik het beste samenvatten als mini-activiteiten die je hernieuwde energie geven. 

Deze kleine pauzes zijn ideaal voor mensen die tijdens het werk veel spanning opbouwen in hun schouders en rug. Neem bijvoorbeeld de oefening ‘aan de waslijn” deze kun je zittend heel eenvoudig uitvoeren. 

Ik weet niet of ik dit mag vertellen, maar zo voer je hem uit.

Zet beide voeten plat op de grond en je laat je armen hangen naast de bovenbenen. Vervolgens laat je je hoofd voorover zakken en beweeg je je kin naar de borst. 

Begin met je bovenste nekwervels. Rol vervolgens subtiel en met aandacht de wervelkolom, wervel voor wervel af, totdat je met je handen de vloer raakt. Wanneer je dat gedaan hebt, dan blijf je ongeveer 30 seconden hangen.

Belangrijk, blijf wel doorademen! Wanneer je klaar bent rol je zelf langzaam, wervel voor wervel, weer op tot je recht op zit. Het is een kinderlijk eenvoudige mini-activiteit die prettig aanvoelt en ook nog eens goed is voor je doorbloeding. 

review-microbreaks-albert-sonnevelt

Van 100 Microbreaks wordt je niet moe, het is juist goed voor je doorbloeding

Probeer het maar eens! Dit boek zal je werkdag een stuk leuker maken. En uiteindelijk is dat het belangrijkste toch? Dat je plezier in je werk hebt, anders kun je evengoed wat anders gaan doen. 

Je zal merken dat je beter geconcentreerd en productiever bent wanneer je af en toe een microbreak neemt. Een handige persoonlijke tip die ik jullie ook nog wil meegeven is het zetten van een fles water op je bureau. 

Wanneer die leeg is, kun je hem weer vullen en ben je even van je plek af. Wat ik dan stiekem vaak doe is de fles vullen op de 2de verdieping. Zo ben ik er toch even lekker tussen uit. Ontzettend simpel, maar oh zo productief!

Onze conclusie over 100 Microbreaks

Dit was hem dan de 100 microbreaks review. Je weet nu wat je kan verwachten. Laura en Lisen gaven je alvast een tipje van de sluier, zodat jij straks weet wat voor oefeningen je kan terugvinden in het boek. 

Benjamin daarentegen stelde je gerust dat het geen boek is met lange teksten, maar één is met concrete tips. Al had hij liever een 100 microbreaks app gehad.

Vond je het leuk om deze review te lezen of wil je in de toekomst zelf graag zelf meewerken aan een review? Stuur ons dan even een berichtje via Instagram of Facebook en wie weet ontstaat er een mooie samenwerking!

Heeft de review over het boek 100 microbreaks je enthousiast gemaakt? Dan kun je het boek hier bestellen

Je krijgt dan 14 dagen garantie op je aankoop en hoeft ook nog eens geen verzendkosten te betalen. Voor 20:00 uur besteld? Dan heb je het boek de volgende dag al in huis!

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten