Is schrijftherapie de oplossing om beter te slapen?

In de blog van vandaag gaan we het eens over een andere boeg gooien. Want heb jij wel eens gehoord van schrijftherapie voor het slapengaan? Carry, bekend op Instagram onder de naam schrijftherapie, weet hier alles van en gaat jou meenemen in de wondere wereld van de schrijfkunst!

Wat is schrijftherapie

Is het schrijven als slaaptherapie of is het eerder schrijftherapie voor het slapengaan? Ik kwam er niet helemaal uit, dus jij mag het zeggen. Hoe dan ook, laten we deze blog beginnen met een kleine uitleg.

Schrijftherapie is al eeuwenoud, we gebruiken schrift om onze gevoelens en gedachten te ventileren, om onze meningen te verkondigen en/of om nieuwtjes te lanceren. 

Denk maar eens terug aan de Bijbel of alle andere “groot” schriften van duizenden jaren geleden. Schrijven is essentieel, net als slapen. 

Door de jaren heen hebben we schrijven heel populair weten te maken, laten we datzelfde nu ook met slapen gaan doen. Zodat we het samen kunnen heruitvinden! 

Waarom schrijftherapie voor iemand als jou kan werken!

Juist in deze tijden van hectiek en angst is slapen eerder een opdracht geworden dan een rust. Wij zien dat slaapgedoe als iets wat we er gewoon maar eventjes bij moeten doen. Het is een hinderlijke onderbreking van ons actieve (sociale) leven.

We kijken er tegenop en we krijgen als stress van. Alleen het idee al dat het nacht wordt en we weer de tegels van het plafond moeten gaan tellen. Of diezelfde avond 10x op de klok kijken om het resterende aantal uurtjes slaap te berekenen

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het woelen, piekeren en nachtzweten

schrijftherapie-slaaptherapie-gastblog-rustige-nacht

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Hoe werkt schrijftherapie?

Wat nou als we het schrijven en een goede nachtrust kunnen combineren? Zou dat een goede combinatie zijn? Zelf word ik gelijk al rustig van het idee. Het lijkt mij heerlijk. 

Het idee dat ik die knop in mijn hoofd kan afzetten door mijn gedachten letterlijk vanuit mijn pen over te brengen op papier en het daar eventjes te laten tot de volgende ochtend. Voel jij dat rustige gevoel al? 

De meeste mensen die kunnen lezen, die kunnen ook schrijven. Alleen wat schrijf je dan op? Niet iedereen heeft een schrijftherapie opleiding gehad. Dat hoeft ook niet, want laat mij voor jou hieronder eens een aantal schrijf-slaap tips opschrijven.

Tip 1: Schrijf je eigen verhaal

Indien je struggled met trauma’s of een recent heftig verlies, kan je ‘s avonds een uurtje in je pen kruipen om te werken aan je levens of traumaverhaal. Al is het daarna wel een must om zeker een uur voor het slapengaan te gaan ontspannen. 

Met ontspannen, bedoel ik ook echt tot rust komen. Ik heb het dus niet over smartphone gapen, maar over meditatie, een boek lezen, een fijne en rustige serie kijken, gaan wandelen, een Engelse high tea houden voor jezelf enz.… 

In ieder geval is die grote piekerdraaimolen dan een versnelling lager gezet en is die niet meer zo opwindend en snel meer. Zo kun je verwerkingsgericht schrijven en toch nog uitrusten voor het slapengaan. 

Tip 2: Haal de to do’s uit je hoofd

Veel mensen hebben het ontzettend druk. Zo hebben ze een drukke job, kinderen, het huishouden en tot slot ook nog eens een extreem actief sociaal leven waar ze aandacht aan willen besteden.

Juist wanneer je een hectisch leven leidt en iedere dag probeert opnieuw alle ballen in de lucht te houden, dan kun je het best werken met een notitieboekje op je nachtkastje.

Schrijf voor het slapengaan al je to do’s voor de volgende dag uit. Zo kun je al jouw taken even laten voor wat het is en je focussen op een goede nachtrust. Je weet nu toch zeker dat je niets vergeet, dus kan met een gerust hart gaan slapen.

Tip 3: Koop een dagboek

De laatste tip uit dit rijtje is de volgende: schaf een dagboek aan en leg die in je nachtkastje, tussen umm ja al die andere leuke zaken… 

‘s Avonds wanneer je dan in bed kruipt kruipt knipper je dat gezellige warme nachtlampje aan (geen ziekenhuis tl-lamp gevoel a.u.b.) en schrijf je in het kort even je dag uit.

Schrijf alles op wat in je opkomt. Dus ook de bijhorende gedachten en gevoelens. Daarna kun je het lekker weg leggen. Dan ligt het daar waar het hoort en zit het dus niet in je hoofd!

Schrijftherapie helpt om beter te slapen

We slapen pas rustig en voldaan als we goed in ons brein zitten en daarbij kan schrijven helpen. Wil jij de beste slaapversie van jezelf worden? 

Bekijk dan eens de onderstaande zes punten. Het zijn geen schrijftherapie opdrachten, maar juist regels waarin schrijfster Jordan Rosenfeld uitlegt waarom schrijftherapie zo ontzettend goed voor ons is!

  1. Het is bewezen dat creativiteit een positief effect heeft op je gezondheid, zelfvertrouwen en vitaliteit.
  2. Schrijven is goed voor je brein en het zorgt voor een ervaring soortgelijk aan meditatie.
  3. Schrijven slijpt je observatievermogen, waardoor je het leven beter ervaart.
  4. Schrijven versterkt je concentratievermogen en aandacht spanne. Deze is tegenwoordig korter dan ooit mede door de opkomst van televisie.
  5. Schrijven verbindt je met andere mensen. Bijvoorbeeld door middel van schrijfgroepen.
  6. Door te schrijven behouden we verhalen en herinneringen die anders verloren zouden gaan.
schrijftherapie-in-bed-schrijven-beter-slapen

Schrijftherapie is gratis

Het mooie van al dat schrijven is dat het jou geen of amper enkele euro’s kost. Hooguit een pen en papier en een goede ingesmeerde pols. Geintje! 

Natuurlijk kun je het schrijven extra fancy en positief maken door een mooie gouden pen te gebruiken, een zelfgemaakt dagboek open te slaan of je notitieboekje van glitter te voorzien. 

In mijn directe omgeving vragen ze me ook wel eens of je goed moet zijn in schrijven? Mijn antwoord is dan kort maar krachtig.

Iedereen is goed! Ga maar na; je schrijft al vanaf je 6 jaar en hebt hoogstwaarschijnlijk al een miljoen woorden achter de kiezen én je schrijft voor jezelf. Dus de spellings-brigade en de grammatica-politie liggen niet op de loer. 

Er is dus geen enkel excuus waarom je niet zou schrijven en al zeker niet waarom je  waardevolle slaap en gezondheid zou ondermijnen. 

Prikkels of nare gebeurtenissen verwerken

Tijdens je slaap wilt je brein in alle rust sorteren, verwijderen en opslaan zodat je de volgende dag weer fris en opgeruimd bent. 

Het is namelijk een feit dat als we slapen onze hersenen doorwerken. De ervaringen, informatie en kennis van de dag worden in de nacht verwerkt en gesorteerd. 

Toch is het noodzakelijk dat wij ons brein voordien extra gaan ontlasten door alles van ons af te schrijven of die to do list al aan te leggen. Niemand draait graag onbetaalde overuren en goed voorbereid is half gewonnen, toch?

Heb je ondertussen zin gekregen om te gaan schrijven om nadien ontspannen te gaan ronken in een wereld waarin letters herleid worden tot zzzzzz? Goed zo! Laat ons dan zeker in de reacties weten wat voor jou werkt!

Slaperige, warme groet,

Carry

#schrijftherapie

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten