Zomertijd! Dit doet het met je slaapritme.

De zomer staat weer voor de deur. Een tijd waar veel mensen blij van worden. Het zonnetje schijnt meer, de korte broeken kunnen weer uit de kast en het wordt lekker warm. Met de verandering van het weer komt ook een verandering in de tijd mee. We gaan namelijk weer naar de zomertijd. Voor veel mensen is er niets aan de hand, maar andere mensen kunnen er toch even last van hebben. Waardoor komt dit? En wat doet de verandering naar zomertijd precies met je ritme?

De zomertijd begint

De zomertijd gaat altijd in op de laatste zondag van maart. Om iets preciezer te zijn op de nacht van zaterdag op zondag. Het is dus alweer bijna zo ver. 

Wanneer we overgaan naar de zomertijd gaat de klok een uur vooruit. Die nacht heb je dus een uurtje minder slaap. 

Voor sommige mensen is dit totaal geen probleem. Voor anderen kan dit er echter voor zorgen dat hun slaapritme een paar dagen verstoord wordt. Kinderen hebben hier overigens vaker last van dan volwassenen.

Je biologische klok

Naast je wekker heb je ook een biologische klok. Deze biologische klok zorgt ervoor dat jij ‘s avonds moe wordt en ‘s ochtends weer opstaat. 

Doordat je met de overgang naar zomertijd de klok een uur vooruit zet wordt deze klok een beetje verstoord. 

Je kan dit vergelijken met een jetlag, wanneer je ineens in een andere tijdszone bevindt. Maak je geen zorgen! Je lichaam went hier over het algemeen snel aan. Binnen een paar dagen heb je nergens last meer van.

Ook leuk om te lezen: ”Ben ik oververmoeid of gewoon moe?”

man-die-gaapt

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Een uur ‘eerder’ opstaan

Onze biologische klok wordt gestuurd door de zon. In plaats van dat we één keer eerder opstaan, omdat de klok een uur vooruit is gegaan doen we dit dus de hele zomertijd systematisch. 

Wanneer je om 7u op wilt staan is het dus eigenlijk 6u. Het kan zijn dat je lichaam hier dus even aan moet wennen. Gelukkig hebben we een paar tips voor je.

Probeer je normale ritme aan te houden

Doordat je niet langer of korter slaapt en op dezelfde tijd naar bed gaat kun je er aan bijdragen dat je lichaam minder in de war is. 

Wellicht ben je ‘s avonds iets minder moe, omdat het natuurlijk ook een uur langer licht is. Maar ga dan toch liggen en doe je ogen dicht.

Wees actief

Door overdag veel te doen ben je ‘s avonds vaak sneller moe. De zomertijd gaat altijd in van zaterdag op zondag. In plaats van een lazy sunday kun je er dus op uit gaan om jezelf extra te vermoeien.

Maak je kamer extra donker

Omdat je wilt proberen je normale ritme aan te houden zul je merken dat op bedtijd het wellicht iets lichter is buiten. Door je kamer donker te houden geef je je lichaam het gevoel alsof het al nacht is. Dit kan helpen om beter in slaap te vallen.

Geniet van de zomertijd en maak je niet te druk om je slaapritme

Veel mensen hebben last van de overgang naar de zomertijd. Mensen zijn in het begin vaak meer vermoeid en hebben vaak een dag nodig om te wennen. Dat is ook niet gek. 

De nieuwe dag-nacht cyclus heeft impact op je ritme. Zoals je hierboven kon lezen is je biologische klok gewoon een beetje in de war. Meestal is dit na 1 dag weer voorbij.

De zomertijd heeft een hoop voordelen. Je kunt ‘s avonds lekker iets langer buiten zitten en het is natuurlijk zomer. Geniet dus vooral van het (hopelijk) lekkere weer en maak er een mooie zomer van. 

Heb je deze zomer plannen om op vakantie te gaan? Dan kun je nu alvast uitkijken naar onze blog van volgende week. Deze blog gaat over uitgerust op vakantie gaan. Zo hoef jij je vakantie, niet stressvol te beginnen.

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten