Is snoozen slecht voor je?

Is dit herkenbaar? De wekker gaat, maar je hebt totaal geen zin om op te staan. De snooze-button is van menig mens zijn/haar grootste vriend. Toch gaan er verhalen rond dat de sluimerstand helemaal niet zo goed voor je is. Klopt dit? Vandaag gaan we opzoek naar het antwoord op de vraag: Is snoozen slecht voor je gezondheid?

Wat is snoozen?

Vroeger, toen iedereen nog een ‘ouderwetse’ wekker had zat er een grote knop op waarmee je je wekker uit kon zetten. Zo stelde je je alarm met zo’n 5-10 minuten uit. Dit is de welbekende snooze button. 

Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone, maar het principe blijft het zelfde. Je drukt je wekker uit om nog even lekker te kunnen blijven liggen.

De sluimerstand werkt daarnaast erg verslavend. Zodra je in slaap valt maakt je lichaam serotonine aan. Deze lichaamseigen stof zorgt voor een blij gevoel. 

Elke keer dat je weer in slaap valt, dus ook na het snoozen, krijgen we dus dit stofje in ons lichaam. Daarom is het op de sluimerknop drukken zo fijn en willen we het juist zo vaak doen.

is-snoozen-slecht-voor-je

Is snoozen écht zo slecht voor je?

Nu zou je denken dat langer slapen goed voor je is, maar het tegendeel is waar. Snoozen kan wel degelijk een negatieve impact hebben. Hieronder 5 redenen:

1. Snoozen kan je functioneren verslechteren

Snoozen kan ervoor zorgen dat je slaapcyclus wordt verstoort. Wanneer je je REM-slaap doorbreekt, door bijvoorbeeld je wekker nèt even een half uurtje eerder te zetten, heb je minder REM-slaap. 

Tijdens de REM-slaap verwerkt het lichaam zaken die gedurende de dag hebben plaatsgevonden. Blijf je minder lang in deze fase, dan kan het zo zijn dat je de volgende dag meer moeite hebt om je te concentreren.

2. Je krijgt een slechter humeur

Wanneer je weer in slaap probeert te vallen, nadat je wekker gaat, en daarna na korte tijd weer wakker wordt kan je humeur verslechteren. 

Door dit te doen kun je het onbewust namelijk moeilijker vinden om te switchen naar je dagritme. ‘Fun’ fact: mensen die vaak sluimeren hebben meer last van een ochtendhumeur.

3. Snoozen is een gevaar voor je eetlust

Wanneer je wakker wordt heb je, meestal, een hongerig gevoel. Dit komt, omdat je lichaam op dat moment Ghreline produceert. Dit stofje is verantwoordelijk voor je eetlust. Helaas blijft je lichaam dit stofje niet de hele tijd produceren. 

Als je snoozed, raakt je lichaam in de war. Het weet niet meer of je wilt opstaan of slapen en zal het stofje in mindere mate aanmaken. 

Dit heeft als gevolg dat wanneer je veel snoozed, je dus wakker wordt met een minder hongerig gevoel. Hierdoor heb je een grotere kans om je ontbijt te skippen. Dit verstoort dus je eetpatroon.

4. De sluimerstand maakt je vermoeid

Door te sluimeren wordt je minder fit wakker, dan wanneer je direct opstaat. Ook dit komt door wat er bij punt 1 al besproken wordt. Je kunt je REM-slaap onderbreken, om vervolgens weer in slaap te vallen. 

Echter is de REM-slaap het deel van je slaapcyclus waarin je juist echt tot rust komt. Wil je overigens meer weten over de REM-slaap. Lees dan deze blog. Hier vindt je meer informatie over alle fases van je slaapcyclus.

5. Snoozen vergroot je kans op stress

Als laatste is gebleken dat snoozen de kans op stress en depressie kan vergroten. Doordat je steeds in slaap valt en abrupt weer wakker gemaakt wordt ervaren je hersenen stressen en krijgen ze een ‘shock’ te verwerken. 

Dit veroorzaakt dus niet alleen vermoeidheid, maar kan er dus ook aan bijdragen dat je minder vrolijk bent, je stresslevel omhoog schiet en je kans op een depressie verhogen.

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Wat is een goed alternatief voor snoozen?

Hoe vaker je de snooze knop indrukt hoe ontevredener je bent over je eigen snooze gedrag. Want elke keer begint je slaapcyclus weer opnieuw, waardoor je totaal niet uitrust van die paar minuten extra slaap.

Als snoozen zo slecht is, wat is dan een goed alternatief? Het antwoord ligt voor de hand, maar het makkelijkste is gewoon om je wekker 10 minuutjes of een half uur later te zetten.

Op deze manier slaap je even lang, maar wordt je cyclus niet verstoord door een wekker. Want wees eerlijk tegen jezelf, die paar minuten extra ga je toch wel slapen!

Uitgerust wakker worden

Snoozen heeft vaak een achterliggende reden. Je bent nog niet uitgerust genoeg en wilt dus meer slapen. Gelukkig kunnen wij je helpen om uitgeruster wakker te worden. 

Wellicht komt het, omdat je super moe was en gewoon eens een langere nachtrust nodig hebt. Heb jij echter elke dag behoefte om te snoozen en langer te slapen?

Dan kan er meer aan de hand zijn. Check dan snel onze gratis slaaptips om te kijken wat je nog meer kan doen!

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten