Wat te doen tegen slaapapneu?

De term slaapapneu hebben we de afgelopen tijd vaak voorbij horen komen in het nieuws. Dit kwam mede door een terugroep actie van het bedrijf Philips. Een bedrijf dat onder anderen slaapapneu- en beademingsapparaten maakt. Alleen wat is slaapapneu precies? Dat en nog veel meer gaan wij jou vandaag uitleggen in deze blog!

Wat is slaapapneu

Slaapapneu is een mooi duur woord, maar wat betekent het eigenlijk? Laten we dit eerst zo simpel mogelijk uitleggen, alvorens we verder gaan. Slaapapneu kun je het eenvoudigst uitleggen als een persoon die tijdelijk niet ademt tijdens zijn slaap.

Natuurlijk ademt deze persoon wel tijdens de nacht, maar iemand die slaapapneu heeft, doet dit met korte ademspauzes tussendoor. Vaak duren deze stops ongeveer 10 seconden en daarna haalt hij of zij ‘gewoon’ weer lucht.

De oorzaken van slaapapneu

Slaapapneu kan verschillende oorzaken hebben waarvan een ongezonde leefstijl, erfelijke factoren en lichamelijke afwijkingen de bekendste boosdoeners zijn. Het gebruik van slaapmiddelen kan slaapapneu ook in de hand werken.
 
Wanneer er teveel en/of lange pauzes vallen spreken we van een Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSA). Wanneer dit komt omdat de aansturing vanuit de hersenen niet goed verloopt, dan spreken we van een Centraal Slaap Apneu (CSA).
slaapapneu-rustige-nacht

Het verschil tussen OSA en CSA

Het begrip slaapapneu kennen we vooral in de vorm zoals OSA die beschrijft. Uit onderzoek, blijkt dat deze slaap gerelateerde ademhalingsstoornissen voorkomt bij maar liefst 34% van de mannen en bij 17% van de vrouwen tussen de 30 en 70 jaar. 

De mensen die hier last van hebben, hebben moeite met ademen tijdens het slapen. Veelal omdat de luchtwegen versmalt zijn en de doorgang van de neus naar de keel gemakkelijker dicht slaat. 

In het verleden werd gedacht dat slaapapneu altijd voortkwam uit het hebben van overgewicht. Dit blijkt niet helemaal te kloppen. Ook magere mensen kunnen last krijgen van het obstructief slaap apneu syndroom.

Het is de hormoonhuishouding die wordt verstoord, waardoor mensen aankomen in gewicht. Wel is het zo dat mensen die overgewicht hebben en/of roken oververtegenwoordigd zijn in deze categorie.

Centraal Slaap Apneu (CSA)

Een minder bekende vorm van slaapapneu is Centraal Slaapapneu (CSA). Bij deze groep mensen zit de oorzaak hem niet in een blokkade van de luchtwegen, maar een afwijking in het centrale zenuwstelsel.
 
Deze groep heeft te maken met een stoornis, waardoor de hersenen de ademhaling niet op gang weten te brengen. Het brein kan de signalen om in te ademen dan niet goed overbrengen naar de rest van het lichaam.
 
Hierdoor treden er korte ademhalingspauzes op tijdens het slapen. Gelukkig komt deze variant wel minder vaak voor dan de OSA vorm. Een combinatie van beide is ten slotte ook nog mogelijk. Bekijk anders eens het onderstaande filmpje!

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Symptomen van slaapapneu

Je weet nu wat welke varianten er zijn, maar hoe weet je of je last hebt van slaapapneu? Krijg je dit zomaar of zit hier wat achter? Laten we de hieronder de meest voorkomende slaapapneu symptomen eens beter bestuderen. 

 
De bovenstaande symptomen komen het meest voor bij volwassen die last hebben van slaapapneu. Echter komen deze symptomen ook voor bij kinderen. Veelal ademen deze ‘s nachts door de mond of maken ze bovengemiddeld lawaai.
 

Slaapapneu klachten gaan bijna altijd gepaard met snurken, waardoor mensen ten onrechte wel eens zeggen dat ze hier last van hebben. Dat hoeft niet altijd zo te zijn want iemand kan bijvoorbeeld ook in een verkeerde houding slapen.

Als gevolg van slaapapneu klachten kan het zo zijn dat mensen last krijgen van hartkloppingen of hartritme stoornissen. Dit is iets om goed in de gaten te houden. Merk jij dit bij jezelf? Twijfel dan niet en bel gelijk met je huisarts.

Wat te doen tegen slaapapneu

Denk jij dat je last hebt van slaapapneu en wil je hier iets tegen doen? Dan kun je de volgende tips eens uitproberen. Werkt dat niet? Raadpleeg dan altijd een huisarts of een specialist die je verder kan helpen!

In onze vorige blogs hebben we het al wel vaker gezegd, maar ook dit keer gaat de tip weer op. Zorg voor een goed dag- en nachtritme! Dit betekent dat je op vaste momenten uit bed gaat en eet en elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed gaat.

Ga gezonder leven

Ondanks dat wij voorstander zijn van powernaps, raden we het mensen die deze ademhalingsklachten hebben af. Dit zou de biologische klok kunnen verstoren. Ga in plaats daarvan eens lekker sporten of probeer 1 van de 100 microbreaks!

Laat in ieder geval ‘s avonds de alcohol en cafeïne zo veel mogelijk staan. Deze ”oppeppers” kunnen er voor zorgen dat je slecht slaapt, ook al denk je misschien dat het geen kwaad kan.

Net als de sigaret. Dit veroorzaakt een regelmatige prikkeling van het neus- en keelslijmvlies waardoor het begint op te zwellen. Door de zwelling wordt de doorgang naar de luchtwegen verkleint waardoor je moeilijker adem haalt.

slaapapneu-gezond-leven-belangrijk-blog-rustige-nacht

Slaapapneu laten onderzoeken

Scoor je verschillende vinkjes op de checkboxen van hierboven en helpen de eerder genoemde tips niet? Dan is het misschien een goed idee om eens een afspraak te maken bij een huisarts of specialist.

Hoe gaat dat onderzoeken in zijn werk dan? Veelal krijg je een doorverwijzing naar een slaapcentrum bij jouw in de buurt. Met hun plan je iets in, geef je jouw problemen door en vul je voorafgaand aan de afspraak een vragenlijst in. 

Vanuit daar zal er een polysomnografisch onderzoek (PSG) of polygrafisch onderzoek (PG) volgen. Tijdens deze onderzoeken zal er een slaapendoscopie plaatsvinden, waarmee de luchtwegen van neus tot stembanden worden bekeken.

Met kan dan eveneens een inschatting maken of het verstandig is om een snurkbeugel op maat te laten aanmeten. 

Polysomnografisch onderzoek (PSG)

Tijdens een PSG onderzoek worden een aantal lichaamsfuncties gemeten en geregistreerd. Dit gebeurt aan de hand van elektroden en contactpasta die over het hele lichaam worden opgeplakt. 

Eigenlijk wordt daarmee van alles gemeten. Van je hersenactiviteit tot aan de bewegingen van de benen. Maar ook de ademhaling, het zuurstofgehalte, hoe diep je slaapt en hoelang je snurkt. Een uitgebreide meting dus.

Dit onderzoek kun je gewoon thuis doen, zodat je in je eigen bed kan slapen. Echter is het wel belangrijk dat je precies zo blijft leven als je voorheen ook deed. Het enige vereiste is dat je geen elektronische apparaten in de kamer mag hebben die dag.

Polygrafisch onderzoek (PO)

Dit onderzoek lijkt veel op het bovenstaande, maar is iets minder uitgebreid. De hersenactiviteit, hartactiviteit en de beweging van de benen worden in deze methode niet geanalyseerd. 

Vergoedingen

Twijfel je om het te doen? In de meeste gevallen wordt het onderzoek bij verdenking op slaapstoornissen vergoed door je zorgverzekeraar. Dit geldt ook voor behandeling van een aangetoonde slaapafhankelijke ademhalingsstoornis!

Dus als je het één en het ander wilt uitsluiten. Neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Of doe een belletje naar je huisarts. Zij kunnen je dan verder helpen en doorverwijzen, indien ze dit nodig achten.

 

slaapapneu-behandelen-rustige-nacht

Slaapapneu behandelen

Het onderzoeken kan het op maatje zijn tot jou slaapapneu behandeling. Echter kan het ook zijn dat de snurkklachten alleen voorkomen in een bepaalde slaaphouding of dat er iets anders aan de hand is. 

Bijvoorbeeld een lichamelijke afwijking. Het voordeel is dan, dat het ziekenhuis je vanuit daar snel kan doorverwijzen naar een kaakchirurg, KNO-arts of neuroloog. In ieder geval heb je dan wel uitgesloten dat je last hebt van slaapapneu.

Mocht je daar nou wel last van hebben. En dan gaan we in dit geval er van uit dat het gaat om een Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSA). Dan kun je één van de volgende twee behandelingen verwachten.

Mandibulair Repositie Apparaat (MRA)

De eerste optie is om een gebitsprothese op maat te laten maken. Een zogenaamd mandibulair repositie apparaat (MRA). Dit zorgt ervoor dat je keeltholte de hele nacht blijft openstaan omdat je onderkaak naar voren wordt geschoven.

De spanning die er op wordt gezet is afhankelijk van hoe strak de schroeven worden aangedraaid, maar hier zit nog speling in. Een specialist zal je hierbij helpen. Het is een manier die vaak gebruikt wordt om slaapapneu te behandelen.

Continuous Positive Pressure (CPAP) 

Een andere manier om je slaapapneu aan te maken is door middel van een luchtpomp. Die zorgt ervoor dat je luchtwegen open blijven staan terwijl je slaapt. Vaak is dit in de vorm van een masker en toevoerslang.

Dat ziet er als volgt uit. De slang haalt extra lucht uit de kamer en pompt die via een slang en masker in je neus om apneus te voorkomen. Deze methode wordt vaak gebruikt bij mensen die ernstige (OSA) klachten hebben.

Houding veranderen

Wat ook kan is dat slaapapneu alleen optreedt in een bepaalde houding. Let daarom goed op wat voor kussen je gebruikt of hoeveel. Want wist je wel dat niet alle kussens hetzelfde zijn? Nee? Lees dan eens deze review

Hopelijk hebben we jou vandaag wat wijzer kunnen maken over het begrip slaapapneu, hoe je dit onderzoekt en wat je er aan kunt doen. Wil je ook meer lezen over andere onderwerpen? Bekijk dan eens onze slaap- of stress pagina.

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten