Dit zijn de beste tips tegen sociale verplichtingen!

Vandaag gaan we het hebben over sociale verplichtingen. Afspreken met vrienden, familie of kennissen kan leuk zijn, maar soms kan het ook heel veel energie zuigen. Het zijn van die afspraken waar je eigenlijk niet onder uit kan. Bijvoorbeeld de verjaardag van je schoonmoeder of het gala van je werkgever. In deze blog gaan wij je zo goed mogelijk voorbereiden zodat jij niet langer stress hebt van je sociale verplichtingen.

Sociale druk en sociale verplichtingen

Wij mensen hebben er een handje van om onszelf te overschatten. Vaak hebben we het heel druk en daarom hebben we weinig tijd om elkaar te zien. Hebben we dan toch een gaatje in onze agenda? 

Dan kan het wel, maar zitten we wel op tijd. Er staan namelijk nog meer afspraken gepland voor die dag. Omdat we vinden dat we elkaar toch even moeten zien, besluiten we vaak toch maar om af te spreken. 

Ook al hebben we die dag al zoveel afspraken staan of is het die week al zo ontzettend druk. Voordat we het zelf doorhebben hebben we de hele week (weer) volgepland met sociale afspraken. 

Begrijp ons niet verkeerd. Het is ontzettend leuk om bezig te zijn of met mensen af te spreken, maar soms kan het ook iets te veel worden. Teveel sociale contacten kunnen dan onbedoeld gaan aanvoelen als een sociale druk.

Moe worden van gesprekken

Bijvoorbeeld wanneer jij kapot bent van een dag werken en dan nog leuk moet gaan doen op een feestje die je vorige week al had gepland. Terwijl je daar op dit moment helemaal geen zin in hebt. 

Je voelt de druk om heen te gaan, omdat anders andere gasten je vragen gaan stellen waarom je er niet was. En dan krijg je weer te horen ”ik ga nooit naar feestjes”.

Zeggen we af voor een afspraak? Dan voelen we onszelf verplicht om dit uit te leggen aan de ander. Dus besluiten we om toch maar te gaan omdat dit veel gezeur voorkomt. Ook al hebben we geen zin in sociaal contact.

Op die manier hoef jij jezelf niet te verantwoorden dat je moe bent of geen zin hebt. Wat we dan vaak doen is een masker opzetten en net doen of we alles heel interessant en leuk vinden. 

Terwijl we het liefst thuis languit op de bank liggen omdat we net een kut dag hebben gehad en verdrietig om werk zijn. Het liefst wil je dan gewoon bij komen van de dag en niet allemaal gezeur om je kop. Al helemaal als HSP’er

stress-van-sociale-verplichtingen-bord

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Neem wat tijd voor jezelf

Juist wanneer jij je hele agenda vol stopt heb je minder tijd om jezelf op te laden. Dat klikt logisch, maar we mogen er best wel eens wat vaker bij stilstaan dat het juist goed is om op te laden. 

Vergelijk het met een telefoon. Die loopt langzamerhand ook leeg naarmate je hem langer gebruikt. Laad je hem niet tijdig op? Dan valt die uit. 

Bij een persoon werkt het net zo, je moet voorkomen dat de emmer overloopt en je een burn-out krijgt.

Het advies dat wij je daarom vandaag willen geven is: ‘plan tijd voor jezelf in’. Dit klinkt heel dwangmatig, maar het is zeker een goede tip voor mensen die vinden dat ze altijd maar productief moeten zijn. 

Laat je niet afleiden

Wanneer je tijd voor jezelf neemt, zorg er dan voor dat je niet ben afgeleid door werk, school of je telefoon. Leg dat ding weg en probeer echt te ontspannen. Hoe je dat het beste kan doen? Daar geven we je graag enkele tips voor.

Toch zijn er altijd gelegenheden waar je simpelweg niet onderuit kan. Probeer hier dan ook niet tegen te vechten en accepteer de situatie hoe die is. Relativeer het voor jezelf en stel jezelf de volgende vragen:

‘Wat kan ik er zelf aan doen om het leuk te maken?’ of ‘ Hoe zorg ik er voor dat ik mij het minst ga storen aan andere mensen?’ Op deze manier zoek je creatief naar oplossingen die binnen je eigen kunnen liggen.

stress-van-sociale-verplichtingen-tijd-voor-jezelf-nemen

Tips om te vluchten tijdens sociale verplichtingen

Je kan nog zo creatief zijn in het bedenken van oplossing om het alsnog leuk te maken, maar soms werkt dat gewoon niet en heb je moeite met sociaal contact leggen. Er zijn dan een paar dingen die je kan doen. 

Allereerst kun je jezelf moet inpraten en zeggen dat het van zelf over gaat. Goed, misschien duurt het nog 2 uur maar dan ben je er ook echt van af. Het is een kwestie van de tijd uitzitten zullen we maar zeggen.

Een andere truc die je kan uithalen (zeker op feestjes) is door te zeggen dat je even naar het toilet moet. Ga in dit geval niet naar het toilet, maar zoek bij voorkeur naar een badkamer. 

Deze is vaak wat ruimer en hier komen de muren niet zo op je af. Je kan hier even tot rust komen en je zou er bijvoorbeeld ook kunnen gaan mediteren. 

Zo kom je vol nieuwe energie weer terug in de kamer en kun je weer even vooruit. Als smoes kun je gebruiken dat de wc bezet was en daarom opzoek ging naar de badkamer. Zeker op drukke feestjes kom je hier echt wel mee weg!

badkamer-sociale-verplichtingen

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten