Wat is een slaapverlamming en hoe krijg je er één?

Een tijdje geleden vroegen we jullie via ons Instagram kanaal of er nog onderwerpen zijn die jullie misten op onze website. Wij kregen toen de vraag, waarom we nog niet iets over slaapverlamming hadden geschreven. Het wordt dus hoog tijd om daar eens iets over te schrijven! Lees snel verder.

 

Wat is slaapverlamming

Slaapverlamming wat houdt dat precies in? Er gaan namelijk verschillende (horror) verhalen over rond op het internet. Zo zouden mensen wakker worden in bed, terwijl zij hun lichamen niet konden bewegen. Dit terwijl de droom nog voortduurt. 

Je zou kunnen zeggen dat het raakvlakken heeft met lucide dromen, een methode waarin je jouw dromen kan besturen, maar het is net even iets anders. Bij een slaapverlamming is je geest al wakker, maar slaapt je lichaam nog steeds.

Vaak gaat een verlamming gepaard met angsten. Slaapverlamming symptomen kunnen bijvoorbeeld vreemde geluiden zijn, of dat je moeite hebt met ademen. Sommige mensen krijgen ook te maken met hallucinaties en kunnen niet bewegen.

Wij kunnen je nu alvast vertellen dat het geen ziekte is en dat er voldoende methodes zijn om deze problemen aan te pakken. Mochten die trucs niet werken, dan kun je altijd nog professionele hulp inschakelen!

Waar komt slaapverlamming vandaan?

In Nederland zijn we nog niet heel bekend met het begrip, wat ook wel slaapparalyse wordt genoemd. Vandaar dat er ook niet heel veel wetenschappelijk onderzoek naar te vinden is. Toch hebben we iets gevonden!

Onderzoekers Dan Denis, Christopher C French en Alice M Gergory vonden dit ook en maakten daarom een literatuurstudie over slaapverlamming. Uiteindelijk voldeden 42 studies aan hun zoekcriteria en die werden verder onderzocht.  

Kenmerken van slaapverlamming

Het belangrijkste resultaat wat naar voren kwam was dat dit vaak terug te herleiden was naar een posttraumatische stressstoornis en in mindere mate ook bij een paniekstoornis. 

Andere oorzaken waardoor je in een slaapverlamming kan komen kunnen zijn middelengebruik (zoals alcohol, drugs en koffie), genetische invloeden of een lichamelijke ziekte. Raadpleeg in dat laatste geval altijd een arts.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat mensen die al een langere tijd kampen met  slaapproblemen en -stoornissen gevoeliger zijn voor verlamming.

Beter slapen?

Heb jij last van slaapproblemen en zie je die graag opgelost worden?

Ontdek dan al onze gratis tips!

Oorzaken van slaapverlamming

Terug naar slaapverlamming, want wat is de oorzaak hiervan? Simpelweg komt dit doordat je geest sneller de verschillende slaapfases dan je lichaam doorloopt. Hierdoor ben je kortdurend bij bewustzijn tijdens de remslaap.

Dit is de fase die we ook wel droomfase noemen. Hierdoor wordt je geest een tijdje wakker en voelt het alsof je ergens anders bent. Als het ware ben je dat ook want, je bent nog aan het dromen.

Het lichaam daarentegen is nog niet wakker, dus het voelt vervolgens alsof je aan het hallucineren bent. Waardoor het weer kan aanvoelen alsof je verlamd bent. Wij begrijpen dat dit best een beangstigende gedachte kan zijn.

Hoe weet je of je een slaapverlamming hebt

Normaliter verlammen je spieren ook tijdens de remslaap. Al kun je wel gewoon blijven ademen tijdens je slaap. Dat moet ook, want anders zou je stikken. Hetzelfde geldt voor je ogen en hartspieren. Die blijven ook ”gewoon” werken.

In dat geval wordt eerst je lichaam wakker en vervolgens je geest. De twee aspecten zijn dus als het ware omgedraaid. Omdat je lichaam en geest zitten niet op één lijn zitten.

Hoe kan dat dan? Dat zou te maken kunnen hebben met de volgende kenmerken die de verlamming in de kaart spelen. Bijvoorbeeld niet voldoende diepe slaapuren maken, het hebben van stress en geen vast slaapritme aanhouden.  

slaapverlamming-is-het-gevaarlijk

Wat te doen bij een slaapverlamming

Nu je weet waar slaapparalyse vandaan komt en wat de kenmerken zijn kunnen we door naar het volgende deel. Wat kun je voor het slapen gaan doen om tijdens de slaap of de volgende ochtend hier geen last van te krijgen. 

Tips die je kunt gebruiken voor het slapen gaan

Een interessante tip die wij kregen is om een voor het slapen gaan een liedje in je gedachten te nemen. Je kan dit liedje dan tijdens je verlamming tevoorschijn halen en gebruiken als afleiding voor de angstige waarnemingen en paniekgedachten.

Mocht je het liedje niet kunnen onthouden, kun je ook gebruik maken van achtergrondgeluid. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een witte ruismachine aan te schaffen die een regelmaat geluid maakt.

Slaap niet op je rug als je een slaapverlamming wilt voorkomen! Dit schijnt de minst gunstige positie om in te slapen. Alhoewel we ook niet kunnen garanderen dat je geen last krijgt van een verlamming wanneer je slaapt op je zij of op de buik.

Lees ook: ”Kan ik beter met of zonder kussen slapen”.

Hoe lang duurt een slaapverlamming

Mocht je toch in een verlamming terecht komen, blijf je dan sterk focussen op één lichaamsdeel. Het meest efficiënt is het focussen op je tenen of vingers. Wanneer je hier een van weet te bewegen, ben je gelijk weer wakker.

Net als het aantrekken van je spieren in je gezicht. Je geest is wakker, dus je zou kunnen denken aan iets wat heel erg vies is. Bijvoorbeeld een rotte vis waar allemaal vliegjes op af komen vliegen. Blegh!

Slaap je samen met je partner in één bed? Vraag je partner dan of hij/zij jou wakker wil maken als je te maken krijgt met een verlamming. Wat diegene ook kan doen is je even aanraken. In dat geval gaat het daarna ook snel weer voorbij.

Je kan het natuurlijk ook laten gebeuren. Dit betekent dat jij je bewust bent van de slaapverlamming maar hier niet mentaal tegen vecht. Wat je dan doet is tegen jezelf blijven zeggen dat het maar even duurt en dat het vanzelf weer over gaat.

slaapverlamming-gevaarlijk-blog-rustige-nacht

Wat te doen na een slaapverlamming

Wanneer je wakker wordt na een slaapverlamming kan het zijn dat jij je ontzettend moe voelt. Zelfs soms zo moe, dat je eigenlijk gelijk weer in een slaapparalyse terecht komt. Dus wat kun je na afloop het beste doen? 

Net als bij een hevige droom kun je ervoor kiezen om het einde te herschrijven en het script vervangen door een leuker stuk. Laat de droom bijvoorbeeld eindigen met een positief einde!

Wil je er liever helemaal niet aan terug denken? Ga dan direct rechtop zitten of ga gelijk uit bed en was je gezicht kortstondig met koud water. Je zal merken dat het daarna niet snel terug komt.

Wil jij beter slapen of minder stress?

Creëer dan vandaag nog jouw persoonlijke doorbraak!

Wij geven je graag gratis tips, zodat jij vannacht beter kunt slapen en overdag minder stress ervaart.

Om dit te bereiken schrijven wij blogs die bestaan uit handige informatie en simpele tips & tricks die direct toe te passen zijn. 

Het enige wat jij hoeft te doen is een blog uitzoeken die aansluit op jouw behoefte.

Deel dit artikel via

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel via Whatsapp

Gerelateerde berichten